Julkoma

Jul, jul. Det är ju mysigt! Snön ligger tjock på taken, rimfrost kröner alla träd och buskar, julskinkor av kött och tofu griljeras i var och varannan ugn – friden är stor. Det är för sent att skaffa fler julklappar och dessutom är i allmänhet pengarna nästan slut i alla fall. Nu är det bara att lugna ner sig och känna låta sig svepas med av allt som hör julen till. Knäck, glögg, mandlar, nötter... skal på golvet, jobbiga kusiner och inte minst den där läskiga cornflakes/vanilj-sillen som någon släkting tror att alla i familjen gillar. Det är nog tur att det inte är jul mer än en gång om året.

Av någon klurig anledning jag inte har listat ut så sträcker sig höstterminen in till mitten av januari. Det finns både för och nackdelar med detta, och så här långt, för mig, har det nog inneburit mer fördelar än nackdelar. Även om man har varit lite krockad i skallen under terminen så finns det i alla fall en teoretisk möjlighet att rädda sig över jul och nyår. En annan fördel är att allt julstöket inte hamnar mitt uppi tentamensperioden, och det där riktigt bra. Bland nackdelarna finns att lärare ibland tycker att det är en strålande idé att slänga in nån obligatorisk föreläsning direkt i början av januari. Den största nackdelen jag har kommit på drabbar dock utbytesstudenterna, en del av dem tvingas till en extra tur-och-retur-resa för att komma hit och tentera i januari efter att ha spenderat julen med sin familj i hemlandet. Tror i och för sig att de har möjlighet att göra tentorna på hemuniversitetet, vet inte riktigt varför de inte gör det....

Jag hade stora bekymmer att hitta julklappar till några i familjen och det var inte förrän igår som det löste sig. Jag började med att leta efter den där perfekta presenten, men det var förgäves. Till slut jobbade jag med konceptet synergi och hoppades på att hitta en combo som skulle fungera. Efter att ha gått och flanerat en stund i Uddevalla vandrar jag in på mitt absoluta favoritställe: Antikvariatet! Efter att ha hittat två böcker för billig penning skapade jag ett vinnande koncept med böcker, smaskig choklad och någon slags prålig kaffesort från the-affären. Julen räddad.

Fick epost från en lärare här om dagen som lite fint flaggade för att jag borde ta mig i kragen och klara tentan. Det var för all del inte ett epost till bara mig utan ett gruppmail till alla som hade kursen släpande. Läraren påpekade att kursupplägget var något förändrat – två mindre tentor istället för en större – vilket nog passar kursinnehållet lite bättre. Tror faktiskt det blir enklare att lägga upp pluggandet nu, lite mer översiktligt.

Den förra posten vart skriven ganska mitt i natten efter att ha sträckskrivit en rapport om sprängämnen. Blev inte direkt något revolutionerande resultat, men för det första var det bara en A-kurs och för det andra skulle det inte vara något större arbete. Den tyngre examinationsdelen ligger visst på någon smaskig tenta i januari. Vad som överraskade mig än mer än att rapporten blev vettig var att presentationen jag och min gruppkamrat skulle hålla på måndagen även den blev lyckad. Vet inte riktigt hur länge man vågar hålla på och jobba på det här sättet, någon gång borde ju turen ta slut. Dessutom blir man väl gammal med tiden och då orkar man nog inte mangla hela nätterna. Nåväl, det får man ta som det kommer.

Nu ska snylta lite choklad ur en ask och sen kela lite med en sprallig hund.

//Valross

PS: Anledningen till att det inte blev några bilder den här gången beror på att i skogen där mina föräldrar bor finns det inget bredband, bara modem, och att ladda upp bilder i 33,6 kbps är inget man gör frivilligt.

Comments

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0