Bekänna färg

Nu har solen börjat krypa fram och desperat har solskygga människor som jag varit tvungna att både rota fram solglasögon och dra ner persienner. Det kommer nog dröja ett par dagar innan jag har hunnit justera mig till det här vädret. Saker och ting ter sig annorlunda i ljuset, hittade bland annat en fläck på ett av husen där jag bor där de missat när de målade om. Från vad jag har hört så var de husen jag bodde i ett område det fanns många... erm... ekonomiskt missgynnade hushåll och det var tydligen lite stökigt. Jag tycker det är fantastiskt hur vackra lösningar de har på problemen är i staden: Vad de gjorde var att ta död på begreppet ”de blå husen” genom att måla om alla husen med någon intetsägande beige. Detta var före min tid här i staden, men kanske hjälpte det lite. Synd bara att loggan för området – en blå ekoxe – nu matchar fantastiskt dåligt.

Nu i vårsolen har även en annan filur letat sig fram: Sol-och-våraren. Träffade nyligen en kompis som berättade stolt att han hade hjälpt en utbytesstudent som hade slarvat bort sitt mastercard och behövde köpa en tågbiljett till Uppsala, han hade tydligen varit här och skrivit någon tenta. Han var tydligen från Kanada sa han, och tågbiljetten skulle kosta 600 spänn.

Min första reaktion var att fråga om han hade långt mörkt lite krulligt hår uppsatt i en hästsvans och om han var typ 170 cm lång. Det var han. Min kompis undrade hur tusan jag visste det. Då berättade jag att honom hade jag träffat utanför högskolan för några veckor sen, med samma historia. Varför han inte fick pengar av mig var inte för att jag var ond eller exceptionellt misstänksam, utan av den enkla anledningen att under hösten 2005 var samma kille helt plötsligt en utbytesstudent från Mexiko. Han hade inga pengar då heller och inte ens någonstans att bo. Nu lite senare hörde jag att en kille som matchade samma beskrivning hade försökt att hysa in sig i ett av husen med studentbostäder här nära campus.

Jag vet inte riktigt, men jag tycker nog förbaskat illa om honom för att han ger mig anledning att vara lite mer misstänksam mot mina medmänniskor, men lite imponerad är jag nog över hur fantastiskt kylig och bra skådespelare han är.

Nu ska jag skutta till bussen!

//Valross



På bilderna ser vi en 600 kronor fattigare DJ, ett ommålat blått hus, ett soligt campus samt en ren men trasig strumpa.

Comments
Postat av: Jonny

MMm även jag har stöt på denna så kallade soloochvåraren förut, men insåg snabbt vad han var ute efter och sa att han kunde få 200kr om han skippade allt skit snack. han måste iallafall få minst ett pizza-kalas innan han dör utav sin utsatta situation :). hmm man kanske skulle rent av använda honom...alltså han får jobba lite, typ låta disken få stå ett par veckor å sen får stackaren kommahem å diska allt hehehehehehe hahaha

2008-02-19 @ 21:09:11
Postat av: phia

Jag måste fråga... "Svindlaren" han hade ju lockigt hår i hästsvans. Brunt hår kanske? Hade han även ett mellanrum mellan framtänderna? Det låter nämligen som en missbrukare här från stan..
ha det gott!

2008-03-11 @ 14:55:03
Postat av: Valross

Jag kan inte påstå att jag minns hur hans tänder såg ut, men tveklöst svart hår. Nu är jag absolut ingen expert, men jag uppfattade honom inte som någon med ett liv belastat av missbruk.

2008-03-11 @ 23:10:42

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0