Snigelspam, singelkväll och gubbkör

Idag hände något jag faktiskt trodde aldrig skulle hända: Jag fick snigelspam! Jag fick verkligen ett frankerat kuvert innehållande ett brev med ett erbjudande om att jag kunde investera i en oljekälla i Sydafrika. Brevet är frankerat och poststämlpat i Thailand den 6e februari och signaturen i brevet är daterat den 5e februari. Helt galet! Textens utformning och längd är precis som vilket spam som helst men det är ju helt vansinnigt att få det i brevlådan! Hur kan det löna sig? Portot verkar ha kostat 17 Baht vilket i runda slängar är 3,50 kr. Hur finansierar man det? Att skicka vanligt spam kostar typ inte mer än lite elräkning på den servern man skickar det från och eventuellt lite arbete, och enligt en sida jag kollade på kostar tar spamföretagen i storleksordningen 0,07 öre per mottagare. I vanlig ordning är det säkert billigare om man bygger sin egen spamserver.

Men hur tusan kommer det då sig att de har skickat detta till mig? Jag vet inte riktigt hur de har gått till väga för att få tag på mitt namn och min adress, men allt är rätt så när som på att ö blev o i Torbjörn och att de hade två mystiska siffror före mitt postnummer, men av någon anledning tyckte de att det var värt 3,50 kr att skicka spam just till mig. Varför? Har jag florerat på någon hemsida i Thailand för exceptionellt lättlurade personer? Inte nog med att de har lagt ner porto på mig, någon har faktiskt suttit och skrivit min adress för hand, och det är knappt mina vänner ids det :D

På tal om läskigheter: det var singelkväll på Boulogner i fredags. Alkoholens effekter är någorlunda välkända, bl.a.: hämningar släpper, man säger konstiga saker, blodcirkulationen i huden ökar. På förekommen anledning tycker jag att det finns gott fog för att uppföra röd varningstriangel på kårhuset när det är singenarrangemang, för i kombination med alkohol blir en del personer helt sinnesförvirrade. Naturligtvis var jag själv både nykter och sansad och betedde mig som en gentleman hela kvällen, precis som vanligt.

Jag har letat efter en kör sedan jag kom till Skövde och i onsdags tror jag att jag hittade den! Märkligare är att jag ännu inte listat ut vad den heter, men den heter nog Volvo-Skövde Manskör. (De repar om inte annat i Volvohuset på andra sidan Boulognerparken.) På väg från kören försökte jag komma på något sätt att beskriva stämningen, men jag kunde inte komma fram till någon bättre beskrivning än att den var ”härligt gubbig”. Detta dock undantaget den härligt tantiga körledaren som bossade omkring framme vid pianot och hon brassade iväg ett och annat minst sagt oförglömligt citat. Fler saker som fick mig att dra på smilbanden under kvällen var när vi sjöng Bellmans Gubben är gammal. Låten som sådan är bara lite rolig, men om man är 26 år och sitter i en kör där sångarnas snittålder är i trakterna 75 år, blir det faktiskt ganska mycket mer roligt!

Nu ska jag plugga en stund!

//Valross



PS: Äkta snigelspam! (Dekorerat med en fullkomligt oäkta valross).

Comments
Postat av: Anette

Tja, något lär de ju göra när de blivit påkomna och uppmärksammade över alla mejl såna där typer skickar ut. Då får de väl ta till metoder som är mer trovärdiga. ;)

2008-02-11 @ 20:23:04
URL: http://www.netza.se/blog

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0