Vilken snygg katalog! Här måste jag plugga!

Suck, den här veckan var en dålig vecka. Fick massor med saker gjort men inte mycket som egentligen har med mina studier att göra, det här kommer bli tungt att jobba ikapp. Var dock på en väldigt spännande föreläsning som SAK höll i och det får man väl i alla fall nästan räkna som studier. Föreläsaren var nånjournalist som hette Nina Hjelmgren och hon berättade om situationen i Afghanistan och om hennes möten och upplevelser. Oftast när de ideella organisationerna med humanitär prägel ordnar liknande tillställningar brukar det vara en ganska homogen grupp med snittålder kring pensionsålder, men här var det oväntat blandat. En bra föreläsning var det i alla fall, kliade lite i exjobbsknölen. Kanske bygga något helgalet elverk på nån bergssluttning i Afghanistan nästa år?

Jag satt på ett möte i onsdags och pratade kvalitetsfrågor. Det var en herre från högskoleverket på mötet och han pratade om utvärderingar och granskningar av utbildningar i syfte att skapa underlag som gymnasieelever och andra kan använda när de ska bestämma sig för vad och var de ska plugga. Jag började fundera på vad som egentligen styrde mitt val. Inte tusan var det grundat på relevant fakta inte. Jag visste att jag ville plugga teknik, någon slags ingenjörsutbildning. Jag ville inte till Chalmers, Göteborg var lite för stort för min smak och det var stört omöjligt att hitta bostad. Skövde – där jag just avslutat min värnplikt – hade för all del en utbildning som verkade spännande, men erfarenheten från lumpen gav att det bara fanns otrevliga människor där och att staden var ungefär lika charmig som en rutten tomat. Karlstad, ja, där hade min bror pluggat och dessutom tagit examen. Stad med vettig storlek, bostadsgaranti fanns (iaf på den tiden) och från katalogen fick jag intrycket av att man efter utbildningen kunde jobba med robotar, vilket verkade spännande och stimulerande.

Det visade sig att Karlstad var ungefär så trevligt som jag trodde, i alla fall tills jag mötte en av lärarna i huvudämnet. Gubben har vid dags dato säkert pensionerats, men otrevligare karl får man leta efter. Jag var inte den förste studenten han skrämde bort den terminen och studentkåren hade tydligen stångats med honom i flera år. Jag bestämde mig i alla fall för att Skövde omöjligen kunde vara värre än att stå ut med den där gubben, så jag packade mina väskor och stack.

Varken innan beslutet om Karlstad eller beslutet om Skövde var det egentligen många tankar som berörde utbildningskvalitet. Mina beslut hade grundat sig på två informationskällor: Katalog/hemsida och personliga kontakter. Nu har jag inte kollat i någon utbildningskatalog den senaste tiden, men min erfarenhet säger att det är hysteriskt svårt att värdera lärosätens utbildningskvalitet mot varandra med hjälp av kataloger. Innehåll och examen går i allmänhet att hitta om, men ett lärosäte som inte talar annat än gott om sin utbildningskvalitet kan man leta länge efter.

Nu såhär i efterhand vet jag varför Skövde var så förbannat ruttet när jag gjorde lumpen. Som beväring är allt grönt och luktar någon nyans av brunt, jämnåriga ungdomar tycker sällan om lumparna och lumparna tycker av någon märklig anledning sällan om varandra. Som student ser man en helt annan sida av staden, och det gäller säkert de flesta lumparstäder.

Nu ska jag frysa in lite matrester och sen ska jag krypa till sängs. Ha det bra!

//Valross


Dagens bilder: Gammal nykterhetspropaganda från studentkåren, en konstig pryl jag byggde i högskolans verkstad samt förberedelser inför vad som nog får anses vara en ganska vanlig utekväll för mig. Äh, det är ju en blogg om högskolestudier, jag slänger väl med facit till en matematikdugga också.

Comments
Postat av: floff

Det finns värderingar av högskolor och universitet, som baserar sig på utbildningens kvalitet. Minns inte var man hittar den, men att HGO kom sist det är jag inte förvånad över.

2008-03-15 @ 11:32:49
Postat av: Valross

Floff: Nja, kvalitet är i sammanhanget ett luddigt begrepp. Jag är för ranking av samma orsak som att jag är för statistik, men för att ha någon nytta av rankingen måste man titta hur den är gjord. Den här rankingen är gjord på följande kriterier: Effektivitet i grundutbildningen, studentaktivitet, pedagogiska resurser, lärarkvalifikationer, internationellt utbyte, attraktiv forskning för företag samt effektivitet i forskarutbildning och forskningsutbyte.
Jag skulle bestämt hävda att som studerande på grundutbildningar är pedagogiska resurser och lärarkvalifikationer det som är viktigast, och Karolinska institutet som toppar listan hade rätt syrliga kommentarer efter högskoleverkets granskning: Som en av de svaga sidorna nämndes "Pedagogiska strategier/koncept" och en av åtgärderna de borde vidta var "Förstärk och vertikalisera de medicinska ämnena i grundutbildningen".

Jag tänkte låta nästa blogg beröra ranking, om det nu gör dig gladare :)

2008-03-15 @ 20:17:08

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0