Kaffeslump

För de som otåligt väntar på att höra hur det gick på förra veckans laboration så kan jag till min glädje meddela att jag och min trogne labpartner var klara på mindre än halva tiden. Spenderade några minuter åt att mobba de andra som hade kört fast, men fick sen dåligt samvete och hjälpte dem. Nästa labb är det nog ännu viktigare att jag lägger ner lite förarbete på, samtidigt som labben är schemalagd att vara slut ska jag vara på järnvägsstationen. En gratisresa till Danmark ligger på schemat!

Jag är inte riktigt säker på varför resan är gratis, men jag gissar att det är så att organisationen som håller i utbildningen jag ska på, har i sin verksamhetsplan att sprida kunskap till studenter. Då studenter är fattiga har de förmodligen insett att det enda sättet att få dit studenter är att göra det gratis. Inte mig emot! Den här organisationen jobbar med minröjning och minproblematik, men jag är faktiskt inte helt säker på vad kursen innehåller. Informationen var på danska. Jag hade nog förstått mer om det var tyska tror jag.

Köpte en kaffe idag ur en automat på skolan, precis innan jag gick in på en föreläsning. En kvart in på föreläsningen började kaffet svalna nog för att min ömtåliga gom skulle klara av den heta sörjan. Värt att tillägga historien är att jag inte gillar kaffe för smaken utan för funktionen. Denna gång vaknade jag till ordentligt, för i botten av muggen fanns det en grusig slambädd av sump. Nästa rast var jag ute och köpte en kopp till, fast denna gång ut maskinen bredvid. Nu stod det en kaffeautomatservicekille och fyllde på läsk i en tredje automat. Jag frågade i förbifarten om han var där för att göra tillsyn eller bara fylla på, och berättade att ur den ena maskinen fick man kaffegegga i sin kaffesörja. Han blev oväntat engagerad i mitt kaffe, gav mig tio kronor som kompensation och lovade att omedelbart titta på maskinen. Tack Jobmeal, min kaffebudget för dagen är orörd, och trots att jag inte gillade kaffe satt jag och smuttade på sörjan med ett leende på mina läppar. Allt detta utan att varken nämna eller hota med bloggen.

I morgon ska jag träffa en rektor från Rydskolan. Ett svagt ögonblick tyckte jag att jag nog visst hade lite fritid och frågade Rydskolan om det vore intressant att ha några högskoleelever som satt och hjälpte eleverna med läxläsning nån timme i veckan. Kanske sitta i anslutning till biblioteket eller så, hjälpa till med nån liten ekvation eller nått konstigt begrepp i en kemibok. Hoppas att jag får med fler studenter på detta, det skulle nog kunna bli lite stimulerande både för dem och för oss.

Nu ska jag krypa i säng, ha det bra!

//Valross - tycker fortfarande inte om FRA-lagen.

Comments

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0