Homo tentaminus

Det är fantastiskt hur motivationen för att städa går i taket under tentamensperioder. Jag tror att man på något märkligt sätt försöker undkomma en jobbig uppgift genom att dyka på en annan tråkig uppgift. Min microvågsugn blev ett offer för min städmani förra tentaperioden. Man ställer in micron med hjälp av några knappar med siffror och några knappar för nollställning, effekt och klockinställning et.c. Efter att jag hade varit framme med rengörings-sprayen fungerade bara knappen för start, klockinställning, tidsinställning och knapparna 1,2 och 3. Detta resulterar i att jag bara kan ställa in micron på tider som 31 sekunder, 2 minuter och 13 sekunder, 13 minuter och 11 sekunder. Det innebär dessutom att jag inte kan köra på något annat än maxeffekt. En mer intressant detalj är att om jag vill ställa klockan måste jag göra det när klockan är drygt tio över elva eller tio över tolv. Det borde kanske gått att ställa in vid klockan 13, 21, 22 och 23, men den klarar inte av 24-timmarssystemet. Allt detta hade kanske inte varit något problem om det inte hade varit så återställningsknappen hade varit trasig. Varje gång jag har satt micron på längre tid än jag ville ha, måste jag dra ur sladden ur väggen, vilket inte bara nollställer tiden utan även klockan. Hade jag haft en bil hade jag kanske orkat åka och köpa en ny, men den får vackert stå där den står, den fungerar ju fortfarande... typ.

Sitter och pluggar på en kurs som ska tentas av på måndag. Vad är egentligen meningen med att veta densiteten på en massa träslag i Sverige? Alla flyter och alla brinner, räcker inte det? Funderar på om jag ska lägga den boken åt sidan och börja läsa om plaster istället. Gemensamt för många plaster är att de flyter och att de brinner. Hmmm, kanske borde läsa boken om lättmetaller istället. De flyter inte i alla fall även om man kan göra rätt lattjo brasor med dem med. Det får bli lättmetaller en stund...

Var på en studentskiva i Karlstad i helgen, kan ha ådragit mig en förkylning från den. Lyckligtvis ådrog jag mig även ett helt gäng nya kompisar och en drös bra historier med tillhörande fotografier. En sak jag inte riktigt har förstått är varför inte nått rekryteringföretag springer runt och kollar läget på såna fester. Nog för att utlandsfesterna inte bara attraherar de flitigaste studenterna, men ska man rekrytera kundnära personer med goda sociala förmågor har man ju mycket att välja på. På SFSFUM i våras var det ett företag som rekryterade nya medarbetare, hoppas de var ute efter personer som tycker om att debattera, diskutera och kompromissa, annars gick de på en nit.

I jakt på uppslag till exjobb har jag sprungit på något löjligt intressant, ska se om jag lyckas sälja in idén hos någon handledare på skolan. Det handlar om ett projekt som heter RepRap, och i princip är det en skrivare som kan skriva ut prylar istället för prylar, populärt kallat en 3D-skrivare. Det som gör detta projeket fräckt är att inte nog med att man kan rita upp prylar i datorn och skriva ut dem, tanken är att man ska kunna skriva ut en ny 3D-skrivare med 3D-skrivaren! Därav namnet RepRap - Replicating Rapid-Prototyper. Man har inte kommit hela vägen än, det är fortfarande en del komponenter man måste köpa, men lagom tills jag ska börja knega exjobb (om drygt ett år) kanske man är inne på generation två, och de problemen är lösta.

Nu ska jag fortsätta plugga. Får se om jag klarar mig hela vägen fram till tentan utan att elda upp något.

//Valross



PS: Vad jag delar med mig av idag är en sångbok jag köpte på myrorna för 5 spänn, ryggen på en meriterad overallbärare, en sko som stjäls från en oaktsam person som sover på en buss och till sist ett träd med bär med studentbostadsområdet Plutonen i bakgrunden. Och som hälsning till Petra (tidigare ägare av sångboken), din bok är vårdas och vördas fortfarande :-)

Comments
Postat av: P.S

Vet inte om jag förstog dig rätt, men 3-D skrivaren är redan uppfunnen.
Mig veteligen används en sådan på bla prototyp (experimentavdelningen på Volvo) i Göteborg. Den skriver ut i sand (tror det var sand, eller om det var plast. Kommer inte riktigt ihåg) som mha laser bränns ihop till en 3-d figur. Resultaten gick att använda som förbilaga för nya motordelar. Enorm tids- och ekonomisk vinst i detta då en normal detalj (gjuten i järn eller alu) kostar ca 1 mille/st att ta fram på prototypnivå. Denna klarar troligen av att kopiera sig själv, men frågan är hur väl fungerande kopian är.
Förlåt om jag spoilerat någons dröm.

2007-11-01 @ 23:29:06
Postat av: Valross

Du har helt rätt, det finns flera system som klarar av att "skriva ut" i 3D, det finns till och med system som kan skriva ut i färdiga metallstycken! Vad som skiljer RepRap från annat är att det är Open Source, vilket innebär att det är fritt att använda och förändra/förbättra. Jag kan lova dig att det där åbäket på Volvo - om än förmöget till självreplicering - har ett par patentskydd på sig.
En av grundtankarna är att en sån här pryttel ska kunna stå i vart och vartannat hem och tekniken ska kunna spridas och nyttjas till en låg kostnad. Kika på http://en.wikipedia.org/wiki/Free_Form_Fabrication för lista på några tekniker för några olika exempel på freeform fabrication (3D-utskrifter).

2007-11-02 @ 01:14:42
Postat av: floff

Stockholm stad är om jag inte har fattat helt fel, i tankar om att köpa en liknande apparat att skriva ut Stockholm i 3D. Det är mycket, mycket, användbart i planeringssyfte för fysiska planerare och dyl. Siktlinjer som man inte visste fanns visar sin tydlighet med all önskvärd...tydlighet.

Läste någon gång i NyT (tror jag) om att det om ett fåtal år finns liknande apparater som man skriver ut i 3D med: Vetemjöl.

2007-11-03 @ 12:30:29
Postat av: PS

Aha. Då förstår jag hur du menar. Ja troligen är den extremt patentskyddad. Och förmodligen inte något som kan stå i var människas hem då den kostar en hel förmögenhet + moms.

Som svar på floss måste jag påstå att en 3-d renderad bild i data borde (jag säger borde) vara mer ekonomiskt då databehandlad info är billigare, och dessutom kan den räkna ut rent matematiskt.
I Volvos värld (prototyp - pratar mycket om det då jag har erfarehet därifrån) börjar allt i datanivå och 3d för att sedan skapa en prototyp i plast (3d skrivare) för att sedan gjuta den i aluminium. Och då är det en process på ca 2 år, från skrivbord till genomförandet.

Man lär så länge man lever, och jag ger mitt fulla verbala stöd till valross för införandet/uppfinnandet av denna skrivare...
Alltså dra det en fantasi längre. Människor (istället för poster på väggarna) utskrivna i 3D.
Gissa om den iden går att sälja. Eller en ny fungerande iPod... Fantasin sätter inga gränser.

Som sagt, mitt fulla verbala stöd (eftersom jag inte kan bidra ekonomiskt)

2007-11-03 @ 21:23:35
Postat av: Max

Sveriges enda (tror jag) 3D-utskriftsföretag ligger i Malmö som tillhandahåller 3D-utskrifter. Det är inte alls så farligt dyrt beroende på vad man ska ha förstås. Dom gör modeller och prototyper med en form av 3d-skrivare. Vet inte vilken dock. http://www.loom.nu

2008-01-23 @ 14:21:31
Postat av: Johan

Kolla den här sajten - förklarar tekniken i videon.



www.3dskrivare.se

2008-09-16 @ 11:16:11
URL: http://www.3dskrivare.se

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0