Krydda som ger liv åt maten?

En del personer är jättekinkiga när det kommer till bäst före-datum och förbrukad senast-datum, men jag brukar gå ganska mycket på doft och smakbedömning. När CSN bråkar kan det hända att jag rent av gör en bedömning att det är enklare att låta min numera närmast odödliga mage ta strid mot vad som nu kanske kan ha bosatt sig i ett gammalt paket med frukostflingor, snarare än att låta tålamod och intellekt med näbbar och klor fäktas med någon stackars inte ont anande handläggade på CSN. Oftast hinner inte mat bli så gammal i mitt hushåll, och om den skulle bli det brukar det inte vara några tveksamheter efter att ha luktat på innehållet - men vad gör man när maten börjar bli förhistorisk men luktar bättre och bättre?

Jag fick en flaska Tabasco av mina föräldrar, och man kan väl summera det som så att de inte är så förtjusta i starka kryddor. Än mer spännande är det hur känsligt det är med vitlök. Minns någon gång på gymnasiet när jag kom hem sent på natten från krogen, och detta var innan rökförbudet. På morgonen vaknar jag av att någon knackar på rumsdörren och en irriterad mamma som säger att jag och hela mitt rum luktar illa. Jag trodde jag skulle få ovett för att jag kom hem och luktade rök, men inte då. Klagomålet rörde den "vidriga stanken" av vitlök jag hade ådragit mig från vitlök- coh vinägerchipsen jag hade mumsat i mig på förfesten för 18 timmar sen. Mycket märkligt.

Åter till flaskan med Tabasco. Som ni säkert listat ut räcker en flaska med Tabasco ganska länge i mina föräldrars kryddhylla och detta fick mig att undersöka flaskan närmare. Det första jag slogs av var att innehållet hade skiftat färg från sådär kryddigt röd till lite mer murrigt brun. Naturligtvis var flaskan inte ens urpackad ur asken när jag fick den, och på asken kunde man se det fördelaktiga priset 4,55 kr. Den sista ledtråden jag hittade i mitt sökande att åldersbestämma flaskan var en liten detalj på etiketten: Ett ortnamn på en ny flaska och mina föräldrars flaska skiljde, på en ny stod det Avery Islands och på den gamla stod det New Iberia.

En normal person hade troligen lett lite över att ha en så gammal flaska kryddig sås i handen och sen fort kastat bort den, men problemet jag hade var att innehållet faktiskt luktade - om än helt skiljt från vad det borde lukta ? jättegott! Upprymd av mitt besynnerliga fynd skickar jag både epost till ICA för att fråga när en flaska Tabasco kostade 4.55 kr och till tillverkaren för att frågada om etiketten.

ICA svarade på några dagar, men trots snabbheten måste jag säga att Tabascotillverkarens svar var roligare. ICA svarade kort och gott att de inte vågade gissa ålder mha priset men att om jag trodde att innehållet var äldre än 5 år skulle jag slänga den. Tabasco svarade att de bytte etikett för 17-18 år sen och tyckte inte heller att jag skulle äta den. Wikipedia säger att 5-öringarna användes fram till 1985.

Så nu står jag där. Jag har en flaska Tabasco som minst är från 80-talet (kanske rent av äldre), som jag inte borde använda, som kanske rent av har något slags samlarvärde, men som luktar så gott att jag vill laga mat med den. Den får nog stå där några år till. Kanske träffar nån biolog som vill se om någon ny livsform har utvecklats i denna ogästvänliga, kryddiga och inglasade miljö. Hoppas inte det har vuxit fram något där, jag har inte tid med nått husdjur.

//Valross



Från vänster: Ny flaska, gammal flaska, gammal ask.

Comments
Postat av: Christoffer

Mycket intressanta saker. :)

Några tankar dock. Du säger att femöringarna slutade användas 1985, men det spelar väl inte så stor roll vad gäller prissättningen? Det finns väl saker än idag som kostar X.90 kronor till exempel, och när hade vi senast tioörningar?

-- Efterklok. Ja, sedan skrev du ju också att de bytte etikett för 17-18 år sedan, så då hamnar vi ju i alla fall på 80-talet.

Sedan förstår jag det som så att du bröt förpackningen, eftersom du talar om dess doft. Jag hade nog inte varit så kvick att göra det. :) Inte för att jag inte skulle vara intresserad av att se, lukta och eventuellt smaka på innehållet, utan snarare för att när den väl är öppnad så är den ju inte längre i obrutet skick. Vilket väl knyter samman det hela med samlarvärde som du skrev någonting om.

Okej. Det var kanske mycket dravel om ingenting, men åter igen, mycket intressant. :)

2007-11-14 @ 14:25:22
Postat av: floff

Bon appetit.

Drar mig förresten till minnes försvarets choklad. Den saknade Bäst Före-datum. Den blev helt enkelt aldrig gammal

2007-11-14 @ 18:43:08
Postat av: johanna

Jag imponeras av ditt genuina tabasco-intresse och att du lägger så mycket energi på att gräva i historien även när det inte är tentatider... Eller, du kanske påbörjade mejlväxlingarna under senaste tentaveckan?? :)

2007-11-15 @ 10:35:43
Postat av: Valross

Floff: Försvarets choklad med krisp. Den dag jag hittar choklad som toppar den kommer mitt liv få ny mening :)

Johanna: Allt detta började innan tentaperioden - det var mao inte tentadesperation - det var bara sinnessjukt :D

2007-11-15 @ 15:06:03

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0