Matt över köksmatta

Nu har det hänt igen. För andra gången. Inte tusan lär jag mig. Inte för att det egentligen innebar någon slags ekonomisk kris, men flera timmars arbete och energi gick åt fanders. Att det ska vara så förbaskat svårt att få stängt den där frysen! Sist gång var förra sommarn. Skyndade mig hemifrån tidigt på morgonen och slet ut en lunchlåda ur frysen. På den tiden delade jag lägenhet med en kille från Göteborg (i fortsättningen kallad Brandmannen), och även om han under sommaren befann sig i Göteborg, så hade han lämnat en öppnad påse med frysta räkor. Räkornas spad och vätska tog denna varma sommardag chansen att fly sitt frostiga fängelse i frysen mot köksmattans absorberande frihet. Att komma hem till hemmets trygga vrå var inte angenämt den kvällen, skaldjur i sommarvärme är kanske så nära en motsats till nybakat bröd man kan komma.

Nu har Brandmannen flyttat ut ? precis som alla brandmän innan honom ? men likväl så hann han köpa en ny påse med räkor innan han flyttade tillbaka till Göteborg, och även denna gång möts man av en öronbedövande odör av gamla skaldjur. Det är märkligt, allt som låg långt in i frysen klarade sig, men både den förra gången och denna gången stod räkpåsen försåtligt långt fram nära dörren. Jaja, det gäller att ställa sig i köket och knega ihop några nya lunchlådor och kanske rent av slinka hem till mor och far och plundra någon av deras frodiga frysar.

Det kanske har gått de flesta bi, men det är lite krångel med bussarna i min del av staden. Det är tydligen ett gäng med understimulerade ungdomar som har kommit på att om man kastar hårda saker på bussar, går bussarna sönder. Fantastiskt vad man kan lära av att prova sig fram. Stod i tidningen att det har rykt ett 15-tal rutor och som reaktion på detta har bussbolaget lagt om trafiken på kvällarna. Istället för att bussarna går ända fram till Ryd, får man åka till KSS och byta till någon slags odödlig buss, som utöver sin odödlighet även är utrustad med väktare. Idag var det en reporter på bussen som undrade om jag var rädd för att åka buss och ifall detta var något jag tänkte mycket på. Jag sa att det det inte oroade mig, men att jag förstår och tycker det är OK att de skyddar bussförarna. Personligen funderar jag på om det inte är större risk att jag på väg till busshållplatsen halkar och slår mig, eller i ett oaktsamt ögonblick vandrar över ett övergångställe än att jag skulle sitta vid fel fönster i fel buss vid fel ögonblick.

Gladare blir man av studentskivor, och jag var på en sådan i Trollhättan i helgen. De hade något som de kallade damsupé, ungefär samma koncept som vår damsittning. En av många detaljskillnader på dessa två arrangemang är att i Trollhättan är det herrar som är toastmastrar, och det var därför jag var där. Även om mycket är samma lyckades jag ett par gånger under kvällen både kulturkrocka och i-vattenglas-storma, men det var fantastiskt roligt! Och sen är det ju inte var dag man får äran att toasta, och än mer sällan blir man inbjuden till en annan stad.

Framtidsplanerna ? dvs veckan som kommer ? är ganska omfattande: Imorgon börjar en ny kurs, på onsdag blir det studiebesök på Skara studentkårs pub Smedjan, på torsdag en träff för ingenjörsstudenter i Stockholm och på fredag... usch... fredagen är än så länge bara trippelbokad, men det är ju flera dagar dit. Svårt att försvara någon annan prioritering än att gå på föreläsningen så det får nog bli den. Man måste ju både hålla föräldrarna och CSN på gott humör.

//Valross



PS: Så här ser min frys inte ut på insidan längre. Den är fylld med is, tom på mat och blir nog avfrostad snart. Kanske påminner lite om nordpolen... Den blåa påsen på näst understa hyllan är förövrigt en påse räkor. Bekant?

Comments
Postat av: mr X

Fel länk i den senaste kommentaren

2007-11-29 @ 15:12:14
URL: http://klagbengt.wordpress.com
Postat av: Valross

Vilken länk menar du?

2007-11-30 @ 01:07:52

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0