En sked och en kupp

Det är lite fascinerande över hur lite som krävs för att göra ens liv besvärligt. Jag slarvade bort hörlurarna till min mobil i helgen och trots att inte så många ringer till mig och jag inte har några pengar att ringa för, känner jag mig ändå nästan lite invalidiserad. Jag lyssnar nämligen väldigt mycket på radio. Eller ja, inte nu längre. Och i normala fall hade jag skuttat (ja nästan skuttat i alla fall) till närmaste affär med mobiltillbehör för att köpa nya, men nu har detta sammanfallit med en månad med små siffror på kontot och jag får koncentrera mig för att pengarna ens ska räcka till mat.

Egentligen är inte ont om pengar ett sådär jättestort problem, jag tycker faktiskt att jag blir lite kreativare, bland annat i min matlagning när ekonomin tryter. Möjligen är kreativ fel adjektiv, modig eller skogstokig är nog mer beskrivande. Som frukost sitter just nu och äter flingor och mjölk, men istället för mjölk körde jag pulvermjölk, för det hade jag i skåpet. Nu vet jag att det var vidrigt, men det verkar vara ungefär lika nyttigt som vanlig mjölk, och borstar jag bara tänderna fort efter frukost kommer jag sitta i skolan och plugga i flera timmar utan att märka någon skillnad. En annan bra grej är wokpanna. Man kan ta ungefär allt möjligt som påminner om mat och välta i och röra om. Oddsen för en ätlig maträtt är säkert över 50% och det är rätt bra för slumpvalda ingredienser. Wokpannor är magiska!

Nu ska man visst ha sökt sina kurser för hösten. Högskolan har precis infört något nytt system för oss programstudenter som gjort att vi nästan helt slipper knega med ansökningpapper, klart uppskattat. Jag gillar inte papper. De blir lätt en massa små bitar av dem om de blir blöta, de blir fula av solljus, man kan skada sig på dem och blir dessutom äckliga små monster om man spiller mat på dem, framför allt om man sitter och pluggar efter midnatt. Ju mer jag tänker på det ju fler likheter mellan papper och gremlins hittar jag och gremlins vill man ju inte ha på kontoret! Både det moderna pappret och Mogwais (gremlins) lär dessutom ha sitt ursprung i Kina, även om det i sig inte är en orsak att ogilla dem. Men läskiga är de.

Högskolan ska tydligen expandera nu igen, ett nytt bygge är på gång och de ska visst ha en ceremoni i slutet av denna veckan för att ta första spadtaget. Jag har tyvärr lite dåliga nyheter för högskolan, jag var där i helgen och tjuvstartade bygget med en liten grop som jag okynnesgrävde med min trogna plastsked. Jag kommer stå där på ceremonin och mysa när de gräver gropen med sin treskaftade spade: Tänk om de visste att bygget faktiskt startade redan förra veckan!

//Valross



Första bilden: Ett litet skedtag för en student, men ett stort spadtag för högskolan.
Efter detta kommer en avlägsen gb-glassgubbe i ett träd, ett bevis för en undergroundrörelse som försöker förmå fler att läsa på högskola och till sist två ingenjörer som puttar en hundkoja upp för en backe. (Det finns en musikanläggning i hundkojan.)

Comments
Postat av: Valross

Tre saker:
Frank, jag kommer inte glömma dig igen :)
Jag träffade två trevliga människor på campus igår.
För dem som inte vet vad en gremlin är finns det mer att läsa här: http://en.wikipedia.org/wiki/Gremlins

2008-04-21 @ 11:25:52
Postat av: Anette aka Netza

Gremlins är söta!
Moderniseringen går framåt även för högskoleansökningar. Man slipper pappaerstjafs om man ansöker på nätet, vet du. ;)

2008-04-21 @ 13:25:42
URL: http://www.netza.se/blog
Postat av: floff

Du använder "dem" fel. Det ska stå "...för de som inte vet...".

Annars var det en ovanligt läsvärd blogg från dig.

2008-04-21 @ 16:26:18
URL: http://tobiases.wordpress.com
Postat av: Valross

floff: Hmm... menar du att jag har gjort fel på något annat eller har du bara misslyckats med att kommentera rätt inlägg? Jag tycker jag ska ha en eloge för att jag är konsekvent och gör fel på alla ställen det går. Jag har inte mindre sju stycken "för dem som" och inget "för de som" om man kollar igenom alla blogginlägg. Dock inget sådan i detta inlägget.

2008-04-21 @ 22:35:59

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0