Fylleriövningar - inget för intron

Då sitter man här igen och försöker skapa vackra akademiska texter. Referenser är vackra när de väl är på plats, men de är då ett härke att samla ihop och prydligt passa in i sin väv och stycken av ord. Text lär visst komma av det. Väv. Ska tydligen vara samma ordbas som i textur, kontext och textil, men även besläktat med ordet teknik (SAOB, 2003).

Titta, en referens smög sig in! Inte för att det är korrekt referenshantering, men det struntar jag i. Min text är varken vetenskaplig eller uppe för bedömning som betygsunderlag så att jag inte har korrekta referenser är nära på helt i sin ordning. Helt plötsligt känner jag en fantastisk frihet i mitt bloggskrivande! Detta jag skriver här kommer inte bedömas, behöver inte rättas och troligen kommer ingen opponera på innehållet. Något som dock är lite bittert är insikten av att den här texten troligen kommer läsas hundratals gånger mer, och arbetet jag lägger ner mängder med tid på, skriver om, refererar i, blir opponerad på och till sist får betyg på, troligen bara kommer läsas tre fyra gånger av tre fyra personer. Å vad lärandeprocesser är bra för moralen :)

Hade en salstenta idag. Det var en s.k. fylleriövning. Man får alternativ och så fyller man i en ruta vid rätt svar eller de rätta svaren. Traditionellt anses de vara lätta, men hittar man rätt examinator kan de faktiskt bli riktigt stygga. Man kan till och med göra matteprov med multiple choice tentor (fylleriövningar) om man är lite slug. En uppgift skulle kunna se ut såhär: A = D + 4 och B = X/5. Vilken eller vilka av följande funktioner överstiger 4 när D varierar mellan -30 och 40. Varje rätt kryss ger ett poäng och varje felaktigt kryss ger ett minuspoäng.

Nog för att man är bitter och irriterad när man sitter på en tenta och vet att man faktiskt får minuspoäng om man svarar fel, men nog fasen avskräcks man från att chansa. Nåväl, ett magsår senare var jag i alla fall klar med min tentamen, får se om det gick vägen. Jag svarade bara på dem som jag tyckte mig säker på, vilket med marginal borde räcka, i alla fall för ett godkänt.

Nu ska jag försöka peta ihop ett arbete på ?ca 15 sidor? som handlar om ?något som ligger inom organisationens verksamhet.? Risken att det blir mer än 15 sidor är ungefär lika stor som att CSN kommer och säger att min studieskuld är avskriven. Den risken/chansen är liten. Studieskulder är läskiga. Jag funderade på att trycka upp t-shirtar för biståndsingenjörer med texten ?You can't afford to kidnap me, I'm up to my eyeballs in student loans?, men tror inte det kommer avskräcka någon.

Nu får det vara nog för denna gång, vi hörs om 15 sidor!

//Valross

Comments

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0