För plånboken och samvetet i tiden!

Som student vill man ju hålla i pengarna så gott man kan och något många studenter har svårt att hitta pengar till är programvara till sina datorer. Jag vill tyvärr misstänka att ganska många skaffar sig sin mjukvara på otillbörligt sätt och det är nog inte alla som belastar sitt samvete speciellt mycket av detta. Jag tänkte dock dra mitt strå till stacken och försöka göra det enklare för en del att sova bättre. Till de flesta nödvändiga programvaror finns det gratisprogramvaror som har samma eller nästan samma funktioner. Min erfarenhet är att gratisprogramvarorna är något sämre, men gratis är oftast ändå grund för att säga att något är prisvärt. Jag har fokuserat på programvaror som fungerar i Windows och anledningen är att jag misstänker att de som är driftiga nog att använda andra operativsystem även är kapabla att leta gratisprogramvaror själva.

Något som nästan alla behöver till sin dator är ordbehandlare. Överlägset vanligast är MS Word och oftast finns även Excel och Powerpoint installerat på datorerna. Inte sällan pratar man om Office-paket. Den största gratiskonkurrenten till MS Office är OpenOffice, som precis som Microsofts paket innehåller ord-, kalkylblads- och presentationshanterare. Min personliga inställning till OpenOffice är att det är något sämre, men om det är en sak som är mycket sämre så är det stavningskontrollen. Men ska man jämföra 0 kr pengar mot 1000 - 2000 kr som studentlicensen för MS Office kostar, tycker jag OpenOffice vinner.

Inte alla tycker att det är viktigt, men jag blir ganska fort nipprig om jag inte har något program att redigera bilder och foton i. Den klart överlägset populäraste är Photoshop, men för det första kostar det en ordentlig slant att köpa och för det andra brukar det ta ganska lång tid att starta upp. Ett gratisalternativ är GIMP, men den har aldrig riktigt fallit mig i smaken. GIMP lär vara kraftfullare än de andra gratisprogramvarorna, men jag tycker det är krångligt att använda. GIMPs svar till alla oss som tycker att GIMP är jobbigt är att man kan använda GIMPshop, som är gjort så det ska likna Photoshop så mycket som möjligt. En annan kandidat är Paint.NET som jag tycker är enklare att använda, men det är nog en smaksak.

För er som behöver arbeta med vektorgrafik men inte har råd med Illustrator vill jag slå ett slag för InkScape. Inte fullt så avancerat och menyer och funktioner skiljer sig mycket åt, men det gick ganska fort att lära sig. Trist är att InkScape inte kan öppna Illustrators vanliga format, men om man ber sina kompisar med Illustrator spara sina filer i SVG-format har man löst sina problem.

Generellt anser jag det största problemet med att använda gratisprogramvaror är att det ibland är krångel med att öppna filer från de kommersiella programmen. T.ex. Powerpoint-filer med lite kluriga animationer kommer troligen krångla om man öppnar dem i OpenOffice Impress, men det är oftast färre problem åt andra hållet.

Det är i allmänhet lite mer krångel med gratisprogramvaror, men personligen tycker jag det är värt det både ur perspektivet ekonomi och samvete. Som det ser ut nu har jag tillgodosett alla mina mjukvarubehov med gratisprogram på alla områden utom två; jag har ännu inte hittat något bra notskrivarprogram och jag köper fortfarande datorspel.

Det var allt jag hade att säga idag. Jag misstänker att råd liknande mina med tiden kommer att finnas på Studieverkstaden som ligger inom projektet Student i Fokus, men i väntan på det så får ni hålla till godo med detta.

//Valross

Comments

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0