Mer hud - mindre hett

Det är mycket nu igen... vårt projektarbete i mekatroniken ska redovisas på onsdag och för varje problem man löser hittar man två nya. En av handledarna som hjälpte mig med ett av problemen fnissade lite och påpekade att ”Ja, det är så det är med PBL!” Ni som är pedagoger vet säkert vad det betyder, men det är inte så ofta jag möter begreppet ProblemBaserat Lärande. Visst tusan lär jag mig en hel drös med grejer, men det känns som man kommer längre och längre från projektets mål för varje litet problem jag ger mig an. Hoppas det blir ordning på saker och ting i morrn.

Sommaren som var här förra veckan och förpestade studierna har tappat farten och återgått till det mer studievänliga rusket. Jag är dock obstinat nog att inte låta mig kuvas av dåligt väder och vandrar fortfarande omkring i shorts. Ganska korkat egentligen, det är ingen som tackar mig för att jag blir blöt om benen när det regnar eller berömmer mig för att somriga brunbrända ben. Kan i och för sig bero på att jag inte är ute och solar dem så mycket och hade det inte varit för att de är lite lurviga hade de nog varit lika skrikigt vita som ett par hörnstoplar på ett fotbollsmål. Jag är inte så sportig, men jag vill minnas att de brukar vara vita. Förhoppnings är de även skrikigt vita annars har jag gjort en ganska usel liknelse.

I morgon är det brännbollsmatch mellan högskoleledningen och studentkåren, ska bli spännande att se hur det kommer gå. Jag gissar att högskolan tycker att det ligger mer prestige i att vinna än vad studentkåren gör, men får studentkåren in några rabiata tävlingsmänniskor i laget kan det nog bli kontaktsport av brännboll med. Jag förmodar att samma regler gäller i den här matchen som gäller på kårhuset: Finns det inga vittnen, har det aldrig hänt. Tyvärr kryllar kårhuset av vittnen och kameror så felsteg och genanta incidenter blir både ihågkomna och i värsta fall dokumenterade.

Nu ska jag vresa ihop en flygande jakob så jag har något att äta i morgon.

//Valross



Denna veckas bilder: En köttmanövrerad gräsklippare, en omanövrerad gräsklippare, en anmärkningsvärd DVD-samling i ett grupprum på översta våningen hos Högskoleverket, en biblioteksdator som tycker att jag har varit student för länge och till sist en kasserad skalenlig kalkkuvös.

Comments
Postat av: floff

PBL står för Plan- och ByggLagen

2008-05-20 @ 20:02:49
URL: http://tobiases.wordpress.com
Postat av: Anette aka Netza

PBL pillade vi med under min utbildning med. Kändes mest som slöseri med tid. Flygande Jakob är dock värd sin tid, grymt gott. :)

2008-05-21 @ 18:51:03
URL: http://www.netza.se/blog

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0