Skattjakt

Jag har lärt mig någonting idag. Det är inte alltid de smartaste människorna som blir cykeltjuvar. Om man blir rädd och glömmer både cykeln man kom dit på och cykeln man tänkte stjäla, är det en ganska bra idé att hålla sig borta några timmar, inte stanna kvar runt hörnet och vänta på att personen som jagade bort en ska gå där ifrån, än mindre i dryga 20 minuter. Man hinner nästan halvvägs till stan på 20 minuter om man går i måttligt fart. Men de här killarna tyckte att det var en bra idé att stanna kvar och vänta ut mig. Men jag väntade på farbror blå och utan att de fattade det, väntade de också på farbror blå. Vet inte riktigt vad jag uppnådde med hela den här svängen, men det blev väl någon liten nuffra i någon statistik någonstans och förhoppningsvis ett gäng generade föräldrar.

Om man bortser från detta lilla intermezzo så har helgerna varit förvånansvärt gemytliga. Jag har varit ute och sjungit i lite parker, en kyrka och ett ålderdomshem; jag förstår inte varför jag inte började i kören tidigare! Annat gemytligt denna veckan är att jag har varit kattvakt åt en programkamrat som skulle på lite semester på västkusten. Katten tog sig nog igenom alla känslointervall en katt kan tänkas ha under vistelsen här, fantastiskt arg den var på min dammsugare.

På tal om dammsugare: Jag har nu lyckats genomföra en hel vårstädning! Jag har slängt mängder med bråte och hittat bråte jag inte visste att jag hade. Roligast är att jag har hittat en massa roliga prylar jag kan använda till mekatronikkursen där vi har ett ganska stort projektarbete. Galet många små lampor och motorer som låg och skräpade i mina lådor. Satt här om dagen och labbade på en liten krets som skulle fungera som en primitiv liten varvräknare. Lösningen hade jag tjuvat ur en lärobok men det visade sig att det straffade sig. Efter flera timmars trocklande med tampar och tåtar trodde jag först att jag hade bränt det chippet som var hjärnan i kretsen, men efter en stunds surfande på nätet visade det sig att jag helt enkelt hade varit korkad och missförstått hur den fungerade. Med blandade känslor fick jag i alla fall igång min varvtalsräknare och projektet tog ett litet men kort skutt framåt.

Nu är det dags att peta in den där deklarationen. Jag har nämnt tidigare att jag lyssnar ganska mycket på P1 och min bestämda uppfattning är att det är en fantastiskt bra kanal. Man blir inte sprallig och hipp, men man blir upplyst och nördig, två epitet som ligger mig varmt och hjärtat. Nu senast lyssnade jag på ett avsnitt av Plånboken och det handlade säsongsenligt om deklaration. Den ene jeppen på programmet var någon slags förståsigpåare som jobbade på skatteverket och han tipsade om tre rätt spännande avdrag, jag föreslår att ni studenter och blivande studenter lyssnar lite på det programmet. Man kan tydligen dra av på skatten när man har tillfälligt jobb på annan ort än där man är skriven, man kan dra av för dubbelt boende, extra matkostnader och även för resor mellan platsen jobbet är på och platsen man är skriven på. Det luktar tusenlappar om detta så det ska jag hålla ögonen på...

Nä, nu ska jag tömma en tvättmaskin, ha det bra!

//Valross




En styck kendorustning som fick hitta en ny plats i lägenheten, en söt liten snäcka, ett gäng laddade sångare, mitt skrivbord strax efter ett logiskt genombrott samt en okynnesklisterlapp.

Comments

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0