I kläm mellan terminer

Här nu träffat min blogg-kollega, hon anlände häromdagen. Hon var visst lite besviken på att vi inte hade någon snö för hon hade både tänkt sig att åka skidor och skridskor, men vädret verkar inte bjuda på sådana nöjen på ett tag framöver.

På tal om skridskor: Jag satt på bussen för några dagar sedan och fick se en klisterlapp som roade mig. Det verkar som Västtrafik har haft lite besvärliga resenärer, de har både förbud mot rullskridskor och vanliga skridskor. Vet inte hur ofta det är folk som åker buss med skridskor, men om de ändå är i tagen och förbjuder ovanliga farliga saker borde de förbjuda styltor, rullskidor, varmluftballonger och kanske även lianer, för de verkar också farliga att ha på bussen.

CSN vill inte ge mig pengar. Klart jobbigt. Inte nog med det, de vill att jag ska betala IN pengar. Det är fullkomligt orimligt just nu. Varför är då CSN så sluga, slemmiga och snikna att de vill ha pengar istället för att dela ut dem? Jo det är nämligen så benäget att jag söker studiemedel över perioden vårtermin-hösttermin istället för hösttermin-vårtermin som alla normala människor. I vanlig ordning muttrar CSN när de inte har sett något studieresultat, och det som drabbar en om man söker för vårterminen är att man oftast inte får studiemedel förrän de tentor man gör i mitten av januari är rättade. Högskolans regler på rättning följer ganska exakt de riktlinjer högskoleverket har satt upp vilket gör att i en vacker värld har man som skövdestudent sina betyg senast 18 arbetsdagar efter att man gjort sin tenta. Detta betyder att man mycket väl kan behöva vänta till början av februari för sitt studiemedel, vilket rimmar rätt dåligt med att de flesta studenter både betalar hyra och köper mat – även i en så trist månad som januari. Jag hoppas jag inte behöver komma krypande till mor och far nu igen för pengar. Jaja, får väl tillsvidare glädja mig över att jag faktiskt har tagit poäng nog för CSN överhuvudtaget :)

Nu ska jag skriva en verksamhetsberättelse eller två, kanske även fila på en verksamhetsplan. Livet i studentkåren är inte bara en lek, ibland är det en dans på rosor :)

//Valross



(Både jag och kameran var skakig när bilden togs.)

Comments

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0