*Mutter mutter*

GRRRRRR!!! Mina grannar har köpt ett piano och redan efter 10 minuter är jag helt säker på att grannarna inte kunde störa mig mer ens om de försökte! Det är verkligen helt olidligt att lyssna på någon som som inte är duktig på piano och som övar helt odisciplinerat. Jag föredrar till och med när de springer omkring och skriker, för det är de faktiskt ganska duktiga att svära och skrika åt varandra.

Andra saker som är enkelt att störa sig på är fyrverkerier. Fram tills min granne skaffade sig ett piano var fyrverkerier den enskilt värsta saken med att bo i Södra Ryd. Runt jul och nyår smäller det säkert en gång var femte minut mellan tio på morgonen och elva tolv på natten. Nu verkar det dock som fler än jag har tröttnat på detta och kommunen har med kommunstyrelsens ordförande i spetsen haft något slags möte om frågan. Vet inte riktigt om jag är hoppfull, men det är nästan svårt att göra det värre.

Det verkar som irritation är det genomgående temat i denna posten. Jag sitter fortfarande och muttrar över ett arbete jag inte får ihop. För det första är jag sorgligt odisciplinerad, men för det andra får jag inte ihop någon bra text. Måste nog filura en stund till på vad mina frågeställningar egentligen är, men det känns som jag inte riktigt har tid med det.

Annat att irritera sig på är saker som är trasiga. Min kontorsstol är trasig. Mitt bälte gick sönder igår. Mina skor är trasiga. Mitt batteri till min bärbara dator börjar ge upp. Jag har inga hela jeans. Stoppknappen på bussen var trasig när jag försökte gå av bussen på väg hem. Till och med högskolans skylt vid huvudentrén är trasig! Vad är helt? Om jag så går ut i skogen och letar upp en mossig liten sten som inte fyller någon signifikant funktion kan man nog ge sig tusan på att inte heller den fungerar som den ska. Det är säkert nått smutsigt regn som har skvätt på den så att alla snälla lavar dör eller så har den stuckit upp lite tyket ur marken så något stackars djur har snubblat och slagit ihjäl sig på den.

Jag tog ett modigt steg och blandade alkoholfri punsch under helgen som passerade, och mottagandet av den var varierande. Det var punschälskare både bland de som gillade den och bland de som tyckte illa om den, men det är inte uteslutet att den alkoholfria punschen var en av de sötaste sörjor någonsin skapad av människan. Receptet var enkelt: en flaska punschextrakt från affären och blanda det med lite mindre sockerlag än vad man har punschextrakt.

Jag träffade rektorn i korridoren här om dagen och visade honom bilden på JAS-planet (nedan). Bilden tog jag i ett förråd på Räddningsskolan i Skövde, och huset med planet i användes tydligen för att bygga upp scenarier som räddningsledare skulle övas på. De ställer det där huset bland lite andra hus, petar in lite bomull för att simulera lite rök, och sen sätter de in en liten minikamera i miljön och lägger på en ljudmatta. Övningen går sen ut på att de ska tillkalla rätt personal och samordna olika organisationer och dessutom då reagera på det som händer i övningen. Rektorn (som har jobbat med JAS-projektet) kommenterade med att han tyckte det var skönt att se att de 35 år av sin karriär han har lagt på JAS-projektet hade givit resultat. Jag är inte säker på vad han menade med det, men kanske såg han att det är ett stort hål i huset, men inte så mycket som en repa på planet. Det är banne mig ett tåligt plan!

Nu ska jag åter förkovra mig i försenade inlämningsuppgifter.

//Valross



Ovan ses ett grönt och uppenbarligen oförstörbart JAS, en klart förstörbar skylt samt en artikel från SLA (080116).

Comments
Postat av: Clara

Frågan är om sakerna är sönder eller bara trasiga... :P

2008-01-18 @ 11:22:51
Postat av: Smörgås

Ja den punschen var ju i särklass den mest diabetesfrämjande drycken jag smakat på. Så okristligt söt att den ensam skulle kunna starta ett krig, banne mig!

Vad smällandet beträffar går inte heller jag helt ostraffad, även om jag bor långt ifrån centrum. En lite roligare åtgärd för detta, istället för den rent politiska, vore att införa motorcykelburna polispatruller med monterade vattenkanoner. Då har vi istället skapat en form av underhållning och samtidigt bidragit till den allmäna friden som så snällt uppstår när fyrverkerier lyser med sin frånvaro.

2008-01-18 @ 11:56:11
Postat av: Valross

Clara: Den stora frågan är ju inte om den är sönder eller trasig, utan om den är trasig eller fungerar.

Smörgås: Jag skulle nog ställa mig bakom ditt förslag med motorcykelburna patruller om de istället för vattenkanoner hade helautomatiska paintballmarkörer fastmonterade på hojjarna. Färgen i ammunitionen skulle vara sån överjävlig färg man har för att markera stulna sedlar med, och patrullernas uppgift skulle vara att åka omkring och tagga både fyrverkerivandaler, buss-stenkastare men inte minst mopedligister. Sen skulle det nog bli fason på den här stadsdelen :)

2008-01-19 @ 20:45:57

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0