Min indianpil är spetsigare än din!

Om man har en sådan läggning att man oroar sig för pengar, är just nu ett bra tillfälle att ha lite ångest. Då tänker jag inte på den horribla ekonomiska gropen hos CSN som jag står på botten av och gräver mig djupare och djupare ner i, utan jag tänker på det lite mindre avlägsna fenomenet av att man lätt kan bli löjligt fattig på sommaren. Var på arbetsintervju i tisdags, men jag är inte helt entusiastisk inför jobbet. Själva arbetsuppgifterna som sådana tror jag kan ge mycket goda erfarenheter för framtiden och lönen var vettig, men problemet är att de flaggade för lite udda arbetstider ibland och utan egen bil kan pendling mellan Skövde och Mariestad innebära lite problem.

Ett av alla de bemanningsföretagen som vänder sig mot studenter hörde av sig förra veckan angående ett jobb jag sökte hos dem. På det jobbet skulle man få förfogande över en firmabil och verksamheten skulle vara förlagd i Skövde, vilket gör jobbet väldigt intressant, men att skruva datorer och fixa trasig internetuppkoppling åt onkel Gustav och Frida Företagare är i och för sig något jag tror att jag skulle fixa rätt bra, men som student på biståndsingenjörsprogrammet hade det varit lite bättre med något sommarjobb som antingen har med mitt huvudämne (maskinteknik), eller en något mer humanitär prägel. Om det är någon av mina läsare som har några tips blir jag inte direkt ledsen om ni skriver någon klok rad som kommentar på bloggen. (Om ni inte vill att någon annan än jag ser inlägget får ni skriva det, annars kommer jag lägga ut kommentarerna så alla kan se dem.)

Jag går just nu en grundkurs i CAD, och för dem som inte vet vad det är för något kan man säga att det är en kategori programvaror man använder när man gör ritningar i datorn. För alla er på gymnasiet som suttit och slitit med handritade ritningar och überpedantiska lärare som anklagar en för att göra indianpilar eller dubbla måttsättningar, kan jag trösta er med att risken att man får uthärda det igen under en maskiningenjörsutbildning är överhängande. Det kanske inte lät som en tröst, men trösten ligger i att har man gjort det innan har man ett klart försprång på sina klasskamrater och man kommer troligen kunna lämna blyertsstift på 0,3 mm och ritmallar bakom er ganska fort. Inte för att jag någonsin skulle erkänna detta så någon av überpedantlärarna skulle höra det, men jag vill nog påstå att det är ganska nyttigt att ha den kunskapen i ryggen när man börjar rita i datorn.

Efter en ganska trevlig kväll på kårhuset Boulogner igår tog jag nattbussen hem vid 02. Bredvid mig sätter sig ett gäng ungdomar som jag uppfattar som över gymnasieålder och börjar prata. Då jag är av övertygelsen att studentoverall är ett förträffligt plagg (och den kvällen ville vara just så förträfflig), hade jag då förutom min odödliga hatt även min vackra overall på mig. Ganska snart tog ungdomarnas samtalsämnen slut och de frågade vad det var för obskyr klädsel jag hade. Jag förklarade lite kort att jag var student och varför man vill bära overall, och ganska snart började de berätta om sina planer för framtiden med utbildning och dylikt. Ju längre bussen åkte på sin tur, ju fler av ungdomarna gick av, och till slut var det bara en kvar. Hon berättade att hon kände igen mig sedan tidigare från att ha åkt samma buss. Dock var hon överraskad över att jag inte var fullt lika nördig som jag såg ut och att om man ansträngde sig gick det nästan att prata med mig. Jag skrattade och tackade för komplimangen och gick av på min busshållplats. När jag klivit ut ur bussen log jag lite för mig själv. Föga anade hon hur diger och omfattande min nördighet egentligen är. Jag stoppade lurarna i öronen, satte radion på P1 och gick hem.

//Valross

Comments
Postat av: Roosen

Jag åkte också buss för någon kväll sedan och på även de bussen fanns det ungdommar och de var väldigt intresserade av ens ovve...

2008-03-09 @ 18:21:59
Postat av: floff

Språket is the shit.

2008-03-10 @ 00:16:07
Postat av: Andurs

Alltså, nu är du illa ute. Till och med jag har ju slutat att lyssna på P1

2008-03-12 @ 23:56:55
URL: http://andurs.wordpress.com
Postat av: Janne

Underhållande blogg det här ; )
Hade lite tråkigt så jag började skumma texten lite och blev fångad och läste igenom hela bloggen (eller iaf första sidan ifall det finns fler...).

Har aldrig riktigt varit en äkta student (om inte 2-års KY-utbildning räknas och det gör det knappast) men känner ändå en skön nostalgikänsla när jag läser din blogg.

/Janne

2008-03-13 @ 20:55:33
Postat av: Stefan

Du har missuppfattat konceptet blogg helt och hållet. Lägg ned dina novell-ambitioner och skriv kort, rakt och träffande istället.

2008-03-15 @ 06:56:26
Postat av: Valross

Stefan: Tycker det är synd att mitt skrivsätt inte faller dig i smaken men skulle jag skriva kortare och rakare inlägg är jag rädd att jag skulle tappa intresset för att skriva. Att jag inte faller inom ramen för blogg är dock något jag bekymrar mig ganska lite för, om ingen någonsin skulle kliva ur ramarna skulle inget nytt uppfinnas och ingenting skulle vidareutvecklas. Tack ändå för att du gjorde dig besväret att kommentera, jag ska ändå ta med mig att försöka hålla mig så kort som möjligt.

2008-03-15 @ 19:44:53

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0