Jag yrkar dito men vägrar jämka mig!

Det underbara vädret har hunnit hela vägen till Skövde, men för att ta ner en på jorden igen har jag varit fjättrad vid olika sorters inomhusaktiviteter den mesta av tiden. Höjden av detta inomhusarbete har nåtts i helgen då det nationella samverkansorganet för studentkårer (Sveriges Förenade Studentkårer) hade sitt årsmöte. Jag har inte varit på andra stora kongresser och årsmöten än just SFS årsmöten, men det är då verkligen en upplevelse. Tänk dig en sal fylld av viktigpettrar, förståsigpåare, uppviglare, rättshaverister, idealister, stadgenördar och puttifrånkorvar från hela landet. 500 kårmuppar som ska stöta och blöta, vända och vrida, kohandla och rävsälja i dagarna tre, det är ganska utmattande. Som tur är nästan alla dessa kårmuppar fantastiskt trevliga och förutom att lära sig förhandlingsteknik, mötesteknik och lite hur man slugt avfärdar folk som vill att man ska stödja deras idéer, så skaffar man sig en hel drös underbara vänner.

Inte bara trevliga saker händer på SFSFUM, en stuga på en kolonilott som låg bredvid lokalerna där vi höll till brann ner. Det hade vad jag förstod varit ett myller av blivande akademiker som sprungit runt och letat vattenslangar och hinkar, och även om stugan brann ner så tycks studenterna förhindrat att branden spred sig, det sa i alla fall brandkårens insatschef. Han berättade även att vi var på ett av de sämre ställena i stan när det gäller brandkårens utryckningstid, det var tydligen långt från alla brandstationer och en utryckning kunde visst ta upp mot 7-8 minuter. För Skövdes brandkår att ta sig till vår högskola tar det i runda slängar 2 minuter och det märker man de gånger brandlarmet har löst ut på Boulogner, de är nästan där innan man hinner ut genom dörren.

Den här veckan som har gått har präglats av konstig konst. Det första jag möttes av när jag kom till skolan var att någon slyngel hade klottrat sin signatur på säkert 20 – 30 ställen på de olika husen. Jag vet inte i detta ögonblick vad det kostade, men jag är helt säker på att de pengarna det kostar att låta en saneringsfirma tvätta bort färgen kunde använts på mer konstruktivt sätt.

Annan konstig konst som varit i ropet är de två fotomontage som skolan plockade ner för några år sedan. Dessa bilder hade ådragit sig så mycket klagomål att de plockades ner och lades i ett förråd, men nu skulle högskolan sätta upp dem igen. Jag är ju skeptisk om vi är mindre känsliga idag än vad vi var för 5 år sedan. Det har varit ganska mycket uppståndelse kring de här verken och det kan man ganska lätt förstå när man ser dem. Jag är för nästan all konst – även denna – men jag hade inte saknat dem om de försvann igen, men å andra sidan är det nyttigt att låta sig bli provocerad ibland.

Nu ska jag krypa till kojs, i morgon ska jag fippla med en operationsförstärkare!

//Valross



En brandbilfrån Göteborg med gullig maskot, minister Leijonborg får en klurig fråga, vårt campus med löpartävling i bra väder, pressbevakning av de nygamla konstverken, en handkontroll till vårt projektarbete samt numera borttvättat färgstarkt pubertalt revirkissande.

Comments
Postat av: Anette

Vad är en puttifrånkorv?

2008-05-12 @ 17:16:11
Postat av: Valross

Puttifrånkorv vill jag minnas är ett ord taget från filmen Göta Kanal, där någon försöker förklara vad en fender är. En fender är ofta ett uttjänt bildäck eller en luftfylld plastkorv som hänger på en båt eller kaj i syfte att skydda båten mot repor och skador. Den ser ut som en korv och den puttar båten från kajen - puttifrånkorv. Genialt.

När jag pratar om puttifrånkorv menar jag människor som helt utan sans parerar påhopp och kritik, inte sällan ser man sådana tendenser hos stressade politiker. "Jag har inte gjort något fel i verksamhetsberättelsen, och inte nog med det, titta vilken konstig bil som står på parkeringen där borta!"

2008-05-13 @ 22:09:45

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0