Bättre en låg stad i ljus än en stad i ljusan låga.

Jag vet inte om jag har blivit mer uppmärksam på senaste tiden eller om folk i största allmänhet kläcker både mer absurda och kontroversiella uttalanden. En ung herre utan skägg lärde mig en gång att det är viktigt hur man trycker ut sig, saker och ting kan lätt massuppfittas. Klart visa ord. Jag hade förra perioden en lärare som var expert på detta; det kunde komma helt vansinnigt kontroversiella uttalanden helt från ingenstans för att bara någon minut senare belysa exakt det han ville. Man kände nästan hur hela klassen pustade ut när man insåg att det inte var så illa som det lät. Lyssnade på en helt annan lärare häromdagen som kallade Xenia för ghetto. För de som inte vet det är Xenia ett hus med en massa möblerade lägenheter, ett av de få ställena i stan som har det. I med att det är så ont om möblerade lägenheter och att utbytesstudenter just måste ha detta, är det nästan uteslutande utbytesstudenter som bor där. Innan jag insåg att knorren på hans uttalande inte handlade om levnadsstandarden, utan om mängden integrering med svenska studenter man får om man bor där, satt jag med samma läskiga känsla som med förra läraren.

Skövde stad hade visst något slags tema idag: Stad i ljus. Det stod lyktor både i parker och på gator, stora ljuskronor upphängda mellan husen, färgbelysta parkbänkar och något slags ljusregn på torget. Uppe i Helensparken hade de skrämt upp en ljusshow med laser och musikanläggning. Ganska effektfullt faktiskt. Som den inbitne teknolog jag är hade jag svårt att bara njuta av skådespelet utan stod och funderade på hur tusan man kunde skapa ljuseffekter mitt ute i luften. Jag bestämde mig efter en stund för att jag hade listat ut hur det fungerade, tröttnade, och gick därifrån.

Precis som förra året vid den här tiden hade jag den stora äran att få vara toastmaster på damsupén i Trollhättan. Skövdes studentkår anordnar en liknande tillställning men den ligger på våren. Samtidigt som damsupén gick av stapeln, anordnades i Skövde en tillställning med helt annan målgrupp, dvs Herrsittningen. Omskakad efter att ha genomfört mitt uppdrag i Trollhättan, med alla förtjusande (men tokiga) kvinnor, åkte jag med mitt gamla acapellagarde tillbaka till Skövde. Jag är ganska säker på att roligare saker att göra under en resa, än att sjunga gamla sånger och vara nostalgisk, nästan inte går att hitta.

Nu blir det sova, nya uppdrag väntar i morgon!

//Valross – vaken lite längre, tänker lite kortare

Två bilder från laserlysande show och en bild från en lysande damshow.


Comments

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0