Swisch!

Det är fantastiskt vad tiden går fort när man är inkompetent, min slutsats är att det måste vara enastående roligt att vara inkompetent. Knappt hinner man blinka innan en vecka till har gått och fastän det känns som bara några dagar sedan man skrev tentor sist börjar det redan dra ihop sig inför nya.

Idag var jag lite busig och ninjade in mig på en liten utbildning för högskolans personal i hur man använder Urkund. Urkund är ett system som analyserar texter och letar efter likheter med andra texter, ett verktyg för att hjälpa lärarna hitta inlämningsarbeten där studenterna har plagierat (en typ av fusk). Det verkar som högskolans personal redan är jätteduktiga på hur Urkund fungerar, för det var bara sju lärare där. Eller ja, en av dem var från biblioteket, en ur administrationen och så då jag.

Jag vill minnas att jag har berört fusk i något annat inlägg jag skrivit, men det beror på att det är så nedrans intressant ämne. För att prata fusk måste man nämligen prata om vad syftet med en utbildning är, vilket ansvar man har som student men kanske även vilken roll en lärare har för att förebygga fusk. Det finns mängder med saker man kan göra, både som student och lärare för att undvika att studenter lockas att fuska. Bara en sån sak som att inte ha samma inlämningsuppgift varje gång en kurs hålls kan vara en sån sak, och som student kan det vara att inte sitta med sitt inlämningsarbete i sista stund. Jag har under ett år suttit i disciplinnämnden som ledamot och tyvärr är det en vanligt återkommande förklaring att man fick panik när deadlinen närmade sig. Jag har hört rykten om att det kanske blir en artikel i en lokal studenttidning om ett tag, håll utkik efter den.

Nu ska jag släpa mig iväg och yla med min manskör.

//Valross

Comments

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0