Åter till rutinerna...

Jag har varit på utflykt – en heldag i Skara! Sist gång jag var där var jag på deras kårhus Smedjan, en något sällsam upplevelse. Jag träffade bara trevliga studenter den kvällen, men det som fastnade i minnet var hur dansgolvet tycktes explodera i skutt och allsång varje gång Drängarnas Om du vill bli min fru gick igång. Mycket speciell upplevelse.

Fredagens besök berodde på en inbjudan till en temadag om biobränsle kontra matproduktion, om ifall det är bättre att köra med miljövänligt bränsle i rika länder eller om det är bättre att befolkningen i fattiga länder ska ha råd med mat. Mest intressant den dagen var universitetslektor Erik Fahlbeck som i en dryg halvtimme pratade under rubriken "Konkurrensen mellan mat- och energiproduktion". Även om jag inte är ekonom så tycker jag det är spännande att lyssna på ekonomer, både han och min föreläsare i Global utveckling ger på vissa punkter en helt annan bild än vad media lyfter fram i samma ämne.

I slutet av den dagen insåg att jag för en gångs skull hade ett helt dygn som var obokad av viktiga möten och sysslor. Jag köpte mig en 24-timmarsbiljett och åkte hem till föräldrarna. Mor hade varit ute och plockat svamp av alla möjliga kvalisorter, även en del sorter jag känner mig osäker på. Man vill ju inte sluta som den där kvinnan som av misstag åt flugsvamp för några veckor sen, så det är nog klokt att bara plocka det man känner sig säker på.

Nollorna tycks komma in i livet här vid högskolan, de ser inte fullt lika förvirrade ut längre. Några av dem har till och med sökt sig till studentlivet och vi har en drös nya i sexmästeriet. Jättekul! Hoppas det kommer fler på rekryteringen på torsdag. För mig är kårhuset hjärtat som pumpar runt idéer och engagemang bland studenterna, så hjälp till att hålla studentlivet levande! Om man inte är beredd att jobba på kårhuset kan man ju alltid knata in tidigt på kvällen och smutta på någon smaklig dryck i den lugna atmosfären. Det går ju för all del att göra det även senare på kvällen, men då är i allmänhet inte atmosfären fullt så lugn längre.

På tal om fritidsaktiviteter så lyckades jag lura med mig ett par studenter till manskören i förra veckan, hoppas de är tillräckligt svaga i sinnet för att komma dit även i morrn. Det är ganska roligt att träffa folk från olika generationer, jag umgås inte så ofta med folk som både minns andra världskriget och hur det var innan det fanns miniräknare.

Nu ska jag sätta mig och förbereda en laboration i Mikrostyrkretsar. Fördelen med att förbereda är att man oftast behöver hjälp direkt när labbtillfället börjar, till skillnad från de andra som inte förberett, som oftast behöver hjälp först en stund in i labben. Jag hoppas på att den timmen jag lägger idag återbetalar sig i att jag kan sluta två timmar tidigare på labben. Får se om det stämmer!

Valross – Riv upp, gör om, gör rätt



Ett kårhus i Skara och en bricka med bl.a. sotvaxskivlingar, rimskivlingar, diverse soppar, blodriskor, tegelkremlor och ett gäng kantareller. Undertecknad har mot förmodan faktiskt tagit 7,5 hp i mykologi.

Comments
Postat av: Jocke Paroc

Kom ihåg att inte vara blyg och att det går fint Torbjörn.Ha det gött på högskolan och se fram emot filterhuset nästa sommar.

2008-09-16 @ 23:09:39
Postat av: Valross

Tack Jocke att du uppskattade min insats i filterhuset, synd bara att de dagarna där inne var det närmsta jag har varit till en depression på länge.



I runda slängar går det fint, men jag har nog tyvärr varit blyg. Om jag tar mod till mig och hittar på något oanständigt lovar jag att ge dig äran för det, kanske till och med nån bild.



Hälsa Kim att det fortfarande inte är kört, men risken att jag kommer upp till Paroc med mopeden den här säsongen börjar bli liten nu.



MVH

Valross

2008-09-22 @ 09:03:06
Postat av: En chalmerist!

Aaaah, jsut hittat till denna sidan! Vad man längtar tillbaka till Skövde! Jag som aldrig trodde den dagen skulle komma! HIS har faktikst en hel del goda kvaliteter jämfört med andra skolor, även större sådana. Gemytet där går inte att ersätta! Kul att läsa, hoppas att ni alla har det toppenbra!



/Sofia (avhoppad teknolog som läste Affärsingenjörsprogrammet 05/06-06/07)

2008-09-23 @ 21:02:23

Comment the post:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blog:

Comments:

Trackback
RSS 2.0